Matkustaminen

Haaveilin matkustamisesta koko nuoruusikäni. Katsoin kaikki jaksot madventuresia ja päätin että heti täysi-ikäisyyden kynnyksellä lähden reppureissaamaan aasiaan vuodeksi. Kun Intiassa kaksi ystävääni maistelivat ja kehuivat paikallista ruokaa, minä kärsin kroonisesta vatsataudista ja haaveilin perunamuusista. Kun ystäväni ihailivat paikallista kulttuuria ja autenttisuutta, minä ahdistuin liasta, köyhyydestä ja kerjäävistä lapsista, sekä siitä, että päivä päivältä huomasin sääliväni vähemmän ja ärsyyntyväni enemmän kaikista edellä mainituista. Kun ystäväni ottivat kuvia jooga-asennoissa muinaisen hylätyn temppelin oviaukossa, minä en, sillä kotiapulainen oli edellisenä päivänä varastanut kamerani yöpöydältäni ja vatsaan koski.

Että vitut matkustamisesta. Saatte minun puolestani kyllä jatkaa henkistä runkkausta (mitä sinänsä kannatan ihan siinä missä fyysistä runkkaustakin) lomakuvillanne missä meri on ihanan sinistä, aurinko paistaa ja värit ovat vihreitä. Mutta minä kyllä tiedän että jokaisen eksoottisen kasvin takana kykkii myrkyllinen ihmissyöjähämähäkki, meressä on merisiilejä ja meduusoja, auringosta saa pistoksen ja ihosyövän, ja siinä rantatuoliin tarjoillussa ananakseen tehdyssä pina coladassa on jäitä, jotka on tehty paikalliseen vesijohtoveteen, jossa kasvaa ameeboja, klamydia ja tuberkuloosi ja sen pillin on asetellut siihen joku visvasyyläinen käsi, ja huuleen tulee rutto kun sitä juo (paitsi ehkä jos se nautitaan jonkin viiden tähden hotellin uima-altaalla, mutta silloin sillä klamydiavapaalla pina coladalla yritetään korkeintaan peittää sitä, että tuntee elämänsä todella tyhjäksi, merkityksettömäksi ja kuolleeksi sisältä päin).

Ja nyt kun yrität sanoa että hei mä olin just viimetalvena Balilla ja siellä oli just tosi ihanaa ja aurinkoista, meduusatonta, enkä saanut edes toksoplasmoosia, niin hyvä yritys, sillä kyllä minä tiedän että jos MINÄ menisin Tallinnaa etelämmäs niin kyllä saisin jonkun paperihaavan hotellin sisäänkirjautumiskuitista ja kohta pitäisi amputoida koko käsi kun siihen pesiytyi joku etelä-niilin virus. Ja jos yrität sanoa että höpsis, kävithän sä just viime vuonna Dubaissa, ja siellähän oli lämmintä ja ihan kivaa, niin voin vakuuttaa että ahdistuin mahdollisesta ruokamyrkytyksestä, uima-altaassa piilevästä superbakteerista ja liian kylmän ilmastoinnin aiheuttamasta keuhkokuumeesta niin paljon, että ihan vaan stressi vei eliniänodotteesta ainakin kolme vuotta jo ennen passintarkastusta, ja ilmastoahdistus toiset kolme viimeistään kotimatkalla. 

Että turha yrittää, minä kävin Lidlissä tänään ja siinä oli erilaisuutta tarpeekseen kun kaikki ruoka-asiat olivat erilaisissa paketeissa kuin lähi-s-marketissa, ja raejuuston löytämiseen meni vartti. Että pitäkää ne lomakuvanne. Minä en ainakaan ole yhtään katkera siitä, että olen koko helvetin talven kököttänyt räntäisessä Helsingissä, paitsi jouluna lapissa, jolloin olin flunssassa koko viikon.
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti